تفاوت عطر و ادکلن در چیست؟
24
آبان 1402
0 نظر

تفاوت عطر و ادکلن در چیست؟

داشتن یک عطر یا ادکلن به‌عنوان امضا برای خود یا داشتن انواعی از عطرها، ادکلن ها و ادوپرفیوم ها به‌صورت یک کلکسیون به منظور استفاده در جاهای مختلف از عادات رفتاری بسیاری از ما است. این روزها با کمتر کسی مواجه می‌شویم که از هیچ نوع خوشبوکننده ای استفاده نکند یا یک عطر مورد علاقه نداشته باشد.

پس با توجه به این موارد می‌توان گفت استفاده از آن‌ها در سالیان بسیار درازی است که تقریباً بین تمامی اشخاص با هر جنسیت و سنی رواج داشته است؛ اما این روزها که مدل‌های جدیدتری با قیمت‌های کم و زیاد از جمله ادکلن شرکتی به فروش می‌رسند، کمتر کسی از اسم صحیح و به‌جا به منظور خرید عطر، ادکلن، ادوپرفیوم و ادوتویلت استفاده می‌کند. به عبارتی امروزه اغلب افراد فرق دو مورد از رایج‌ترین خوشبوکننده‌ها که شامل عطر و ادکلن هستند را نمی‌دانند یا حتی خیلی از افراد آن‌ها را یکی تلقی می‌کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در راستای خرید، فروش یا استفاده از خوشبوکننده‌ها، تصمیم داریم این مطلب را به بررسی تفاوت عطر و ادکلن اختصاص دهیم؛ با عطران همراه باشید.

تفاوت عطر و ادکلن

تفاوت عطر و ادکلن چیست؟

به طور معمول تقریباً تمامی اشخاص با مواجهه با یک بوی خوب یا یک خوشبوکننده به‌صورت پیش فرض به آن عطر می‌گویند. برای مثال زمانی که یک بوی خوش به مشام آن‌ها می‌رسد، می‌پرسند نام عطری که زده‌اید چیست یا چه عطر خوشبویی! در مقابل عده‌ای دیگر تصور می‌کنند که عطر خوشبوکننده‌ای متعلق به بانوان و ادکلن خوشبوکننده‌ای متعلق یه آقایان است. در صورتی که امروزه به همان اندازه که تنوع بسیاری در خصوص تولید و عرضه انواع ادکلن مردانه وجود دارد، ادکلن زنانه هم رواج دارد. پس تفاوت عطر و ادکلن در چیست؟ در مجموع هر دوی این‌ها نوعی خوشبوکننده هستند که در نمونه‌های گوناگون و با بوهای مختلف منتشر می‌شوند اما در تعدادی ویژگی و موارد خاص تفاوت دارند.

همان‌طور که اشاره شد، فرق عطر و ادکلن در بعضی ویژگی‌های خاص یافت می‌شود. برای مثال عطر در مقایسه با ادکلن دارای قدمت بیشتری است و در ابتدا توسط افرادی مصری استفاده می‌شد و پس از آن ادکلن وارد عرصه بازار شد. با این حال هر دوی آن‌ها امروزه به یک میزان متداول هستند و اشخاص مختلف فارغ از جنسیت و سن می‌توانند به دلخواه و با آگاهی از تفاوت‌های مهم یکی از آن دو یا حتی هر دو را انتخاب کنند. اصلی ترین و مهم ترین تفاوت‌‌های عطر و ادکلن را می‌توان در ۴ مورد به‌صورت مختصر شرح داد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

ما در مقالات دیگر به بررسی تفاوت ادکلن شرکتی و اورجینال و همچنین تشخیص اصل بودن ادکلن از روی بارکد پرداخته ایم.

غلظت اسانس

اولین مسئله‌ای که موجب ایجاد تفاوت عطر با ادکلن شده است، غلظت است. در واقع مسئله میزان استفاده از اسانس در تهیه عطر و ادکلن اصلی ترین تفاوت محسوب می‌شود که سایر تفاوت‌ها را هم ایجاد می‌کند. در اغلب نمونه‌های پرفیوم یا همان عطر حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد اسانس استفاده می‌شود و از آنجایی که اسانس عطر را نمی‌توان به‌تنهایی استفاده کرد، حجم باقی مانده با آب و الکل تکمیل می‌شود.

همچنین به طور معمول عطرهای اسانس‌های غلیظ و سنگینی دارند. در مقابل نمونه‌های ادکلن و از جمله ادکلن مردانه تنها حدود ۲ الی ۴ درصد اسانس را شامل شده و بقیه مقدار با الکل و گاهی آب پر می‌شود. البته این موضوع به معنای بهتر بودن عطر نیست و هر فردی می‌تواند با توجه به سلیقه، نیاز و از همه مهم تر میزان استفاده خود یکی از آن‌ها را با در نظر گرفتن سایر موارد مربوط به فرق عطر و ادکلن، انتخاب کند.

میزان اسانس و غلظت مهمترین مورد در خصوص تفاوت عطر با ادکلن یا حتی سایر خوشبوکننده‌ها نظیر ادوپرفیوم است. اما اصلاً اسانس چیست؟ به طور کلی و خلاصه می‌توان گفت اسانس به همان عصاره‌هایی گفته می‌شود که از مواد طبیعی نظیر گیاهان، میوه‌ها، چوب‌ها، قهوه و غیره به دست می‌آید و برای عطرسازی استفاده می‌شود.

ماندگاری

از آنجایی که غلظت یکی از موارد اصلی در خصوص تفاوت عطر و ادکلن است، تفاوت‌های مهم دیگری نظیر میزان ماندگاری را هم رقم می‌زند. به طور کلی میزان ماندگاری و دوام بوی عطر بیشتر از میزان ماندگاری بوی ادکلن است چرا که شامل مقدار بیشتری از اسانس یا همان عصاره بوده و در مقابل آب و الکل مقدار زیادی از حجم شیشه ادکلن را تشکیل داده است.

نحوه استفاده

در مجموع عطر و ادکلن هر دو در جنسیت‌های مختلف زنانه، مردانه یا حتی مناسب برای همه ساخته می‌شوند اما در نوع عرضه و نحوه استفاده تفاوت‌هایی دارند. به طور معمول ادکلن بر روی پوست یا گاهی حتی به اشتباه بر روی لباس اسپری می‌شود. در حالی که اغلب نمونه‌های عطر در نوعی شیشه مخصوص برای مالیدن مقدار بسیار کمی بر روی قسمت‌های خاص پوست از جمله بر روی نبض مچ دست است چراکه از خط بو و غلظت زیادی برخوردار است.

ما در مقاله ای دیگر به این سوال پاسخ داده ایم که بهتر است عطر رو کجا بزنیم؟

قیمت

به طور معمول به دلیل تفاوت‌های مذکور در خصوص فرق عطر و ادکلن، اغلب عطرها دارای قیمت بیشتری نسبت به ادکلن هستند اما در حجم کمتری هم خریداری و استفاده می‌شوند. این در حالی است که ادکلن‌ها با وجود قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تر، در حجم بیشتر و با شیشه‌های بزرگتری هم به فروش می‌رسند.

کلام پایانی

در نهایت اغلب افراد پس از آشنایی با تفاوت‌ها می‌خواهند بدانند که عطر بهتر است یا ادکلن؟ در پاسخ باید گفت هر دوی آن‌ها وابسته به سلیقه، میزان استفاده و حتی بودجه افراد می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. پس نیازی به پایبند بودن به یک مورد از آن‌ها نیست و می‌توان هر دو را از فروشندگان و مجموعه‌های معتبری نظیر فروشگاه عطران به‌آسانی خریداری و استفاده کرد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد