علت سردرد با بوی عطر چیست؟+راههای پیشگیری و درمان
27
فروردین 1403
0 نظر

علت سردرد با بوی عطر چیست؟+راههای پیشگیری و درمان

عطرها برای ایجاد حس خوب ساخته شده‌اند. اما برای همه افراد این گونه نیست. برای بعضی از افراد تنها کمی رایحه تیز و تند کافی است تا کل روز را از سردرد خفیف یا شدید رنج ببرند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، احتمالاً می‌خواهید بدانید که علت سردرد با بوی عطر چیست؟ در این مطلب از فروشگاه عطران علاوه‌بر بررسی علت‌ها، روش‌های پیشگیری و درمان این مشکل را برای شما شرح خواهیم داد.

چرا بوی عطر باعث سردرد میشود?

بوی عطر و سردرد یکی از مشکلات رایج از زمان‌های قدیم است. حتی می‌توان گفت از زمانی که عطرها وجود داشته‌اند، این مشکل را هم به همراه آورده‌اند. افرادی که با بوی عطر سردرد می‌گیرند، با حس کردن حتی رایحه ملایمی از یک عطر خنک سریعاً نگران سردرد گرفتن می‌شوند. این افراد می‌پرسند که چرا وقتی ادکلن میزنم سردرد میگیرم؟ در پاسخ به این ۴ علت مهم اشاره می‌کنیم:

1. غلظت بالای عطر

غلظت بالای عطر تنها در افراد حساس باعث سردرد نمی‌شود، رایحه‌های غلیظ و عمیق می‌توانند گاهی همه افراد را اذیت کنند. برای مثال زمانی که در روزهای گرم و طاقت‌فرسای تابستانی ناگهان یک رایحه تلخ، غلیظ و گرم به مشام برسد، طبیعی است که همه افراد کمی سردرد احساس کنند.

با وجود این، برای بعضی از افراد مشکل حادتر است. این رایحه غلیظ به اعماق وجود آن‌ها می‌رود و سردرد شدید و طولانی مدتی را رقم می‌زند. اگر از این دسته افراد هستید، بهتر است به سراغ عطرهای سبک‌تر بروید. برای مثال می‌توانید ادوپرفیوم و ادوتویلت را جایگزین عطرها و اسانس‌های غلیظ کنید.

همچنین رایحه‌های معتدل، خنک و گلی یا حتی بهترین عطرهای گلی میوه ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم. عطر ورساچه کریستال برایت یکی از بهترین نمونه‌های خنک و سبک است.

2. حساسیت به ترکیبات عطر

عطرها دارای ترکیبات خاص خود هستند. برای مثال بعضی از عطرها ادویه‌ای با ترکیباتی همچون دارچین، زنجبیل و اسانس‌های دیگر هستند. بعضی هم عطرهای گلی با ترکیبات گل رز، یاس، نیلوفر و غیره هستند. حتی بعضی مدل‌ها چوبی و چرمی ترکیبات مخصوصی دارند.

در نتیجه اگر به هر یک از این اسانس‌ها یا ترکیبات حساسیت یا آلرژی داشته باشید، طبیعتاً باعث سردرد خواهد شد. این موضوع یکی از اصلی‌ترین موارد علت سردرد با بوی عطر است. البته اگر سردرد شما به این علت باشد، علائم دیگری همچون آبریزش بینی، عطسه و ریزش اشک چشم هم خواهید داشت.

3. کیفیت پایین عطر

اگر دقت کرده باشید، بازار ایران چه آنلاین و چه حضوری مملو از عطرهای فیک و تقلبی شده است. برای مثال اگر عطر مردانه کرید اونتوس که یکی از محبوب‌ترین عطرهای مردانه در ایران است را در نظر بگیرید، می‌بینید که مدل‌های بی‌شماری از آن با قیمت‌های متنوع وارد عرصه بازار شده‌اند. بسیاری از این مدل‌ها دارای مواد شیمیایی و بی‌کیفیت هستند.

در نتیجه بوی چنین عطرهایی می‌تواند پاسخگوی سؤال چرا وقتی بوی عطر باعث سردرد میشود، باشد. حتی اگر بودجه کافی برای خرید عطر اورجینال را ندارید، بهتر است عطر شرکتی را از فروشگاه‌های معتبری تهیه کنید تا نسبت به ترکیبات عطر مطمئن باشید.

4. مبتلا بودن به میگرن

سردردهای میگرنی با محرک‌های بسیاری فعال می‌شوند و فرد مبتلا را آزار می‌دهند. عطر می‌تواند یکی از این محرک‌ها باشد. عطرهای غلیظ، ترکیبات خاص، مواد بی‌کیفیت و ترکیبات شیمیایی می‌توانند به این مشکل دامن بزنند.

علت سردرد با بوی عطر

پیشگیری از سردرد با بوی عطر

اگر از آن افرادی هستید که به راحتی با بوی عطر دیگران و حتی خودتان سردرد می‌گیرید، باید بدانید که نمی‌توانید تا ابد از بوی عطر فراری باشید. همیشه در محل کار، زندگی و حتی در خیابان رایحه‌های عطرهای غلیظ وجود خواهند داشت و شما باید خودتان را نسبت به آن‌ها ایمن کنید. حال پیشگیری از سردرد با بوی عطر چگونه است؟ این نکات را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • نوشیدن آب: در بسیاری از مواقع دهیدراته بودن و کم‌آبی بدن از دلایل مهم در تحریک سردرد با بوی عطر است. پیشنهاد می‌کنیم همیشه به میزان کافی آب بنوشید. به این ترتیب حساسیت شما نسبت به بوی عطر کاهش خواهد یافت.
  • پوشاندن بینی: اگر وضعیت و شرایط عطر و سردرد برای شما بیش از حد آزاردهنده و غیرکنترل شده است، بینی خود را در مکان‌های شلوغ و پررفت‌وآمد بپوشانید.
  • استفاده از عطرهای سبک: اگر با بوی عطر خودتان سردرد می‌گیرید و نمی‌توانید عطر بزنید، همان‌طور که اشاره کردیم، می‌توانید به سراغ عطرهای سبک بروید. برای مثال رایحه‌های میوه‌ای یا رایحه‌های گلی مناسب هستند. البته منظور نمونه‌های ساده‌ای همچون گل رز یا رایحه‌های میوه‌ای شامل هندوانه‌ای، توت فرنگی و نارنگی است. رایحه‌های تند و تیز می‌توانند باعث سردرد شوند.
  • خرید عطرهای باکیفیت: حتماً از برندهای مطمئن عطرهای خود را خریداری کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، بعضی از عطرها بی‌کیفیت شامل مواد شیمیایی هستند و موجب سردرد می‌شوند. از آن‌ها اجتناب کنید.
  • رقیق کردن عطر: اگر ادکلن زنانه فعلی شما باعث سردردتان می‌شود اما در عین حال رایحه آن را دوست داشته و نمی‌خواهید دور بیاندازید، رقیق کردن را امتحان کنید. یک چهارم یک شیشه عطر خالی را با آب پر کرده و سپس عطر خود را با آن مخلوط کنید.

علت سردرد با بوی عطر

درمان سردرد با بوی عطر

  • مجاری تنفسی خود را شستشو دهید: برای رفع سردرد با بوی عطر، مجاری تنفسی خود را شستشو دهید و به هوای آزاد بروید. کمی هوای تازه و شستشوی بینی برای رفع رایحه از مشام شما کمک می‌کند.
  • چرا وقتی بوی عطر باعث سردرد میشودبه این ترتیب بوی عطر از بین می‌رود. حتی می‌توانید با یک فنجان قهوه از خود پذیرایی کرده و سردرد را درمان کنید.
  • دوش بگیرید: یک دوش سریع به احساس بهتری داشتن کمک می‌کند. دوش بگیرید تا بوی عطر از تن، بدن، لباس‌ها و مشام شما خارج شود.
  • رایحه درمانی کنید: با گیاهان مفیدی همچون نعناع فلفلی یا اسطوخودوس رایحه درمانی انجام دهید تا مشام شما باز شده و سردردتان برطرف شود.
  • دمنوش زنجبیل بنوشید: اگر به دلیل مبتلا بودن به میگرن با بوی عطر سردرد گرفته‌اید، یک دمنوش چای زنجبیل کمک شایانی خواهد کرد.

جمع‌بندی

مهمترین نکات را در خصوص علت سردرد با بوی عطر، راه‌های پیشگیری و تکینک‌های درمانی را بررسی کردیم. می‌توانید هر گاه که به این مشکل دچار شدید، از توصیه‌های این مطلب کمک بگیرید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد