تفاوت ادکلن شرکتی و اورجینال در چیست؟ +راه های تشخیص
10
آبان 1402
0 نظر

تفاوت ادکلن شرکتی و اورجینال در چیست؟ +راه های تشخیص

در دنیای عطر و ادکلن با انواع عطر اورجینال یا همان اصل و عطرهای شرکتی و حتی عطر‌های تقلبی مواجه هستیم. تفاوت بارزی بین ادکلن‌های شرکتی و اصل وجود دارد که این تفاوت از نظر ماندگاری، پخش بو، رایحه و حتی قیمت آن‌ها قابل بررسی است. با عطران در ادامه این مقاله همراه باشید تا با تفاوت ادکلن شرکتی و اورجینال بیشتر آشنا شویم.

ادکلن شرکتی چیست؟

افزایش سرسام‌آور قیمت ادکلن‌های اورجینال، باعث شده برخی از شرکت‌های اماراتی، چینی، ترکیه‌ای و حتی ایرانی، نمونه‌های نسبتا نزدیک به معروف‌ترین ادکلن و عطر‌های جهان تولید کنند. برای تولید ادکلن‌های اصل و اورجینال نیاز به مواد اولیه و اسانس‌های ویژه است که باعث می‌شود، قیمت نهایی آن‌ها بالا رود. برای اینکه بیشتر افراد جامعه ادکلن مردانه و یا ادکلن زنانه با رایحه شبیه به ادکلن‌های اصل خرید کنند، ادکلن‌ شرکتی با کیفیت پایین‌تر تولید می‌شود.

در نظر داشته باشید، کیفیت این نوع ادکلن‌ها هیچوقت همانند ادکلن‌های اصل نخواهد بود. همچنین بین ادکلن‌های شرکتی و تقلبی هم تفاوت بارزی وجود دارد و از لحاظ کیفی ادکلن‌های شرکتی می‌توانند انتخاب ایده‌آل‌تری از نظر کیفیت باشند چرا که توسط یک برند معتبر تولید می‌شوند.

ادکلن‌های های‌کپی یا همان شرکتی با توجه به قوانین کپی رایت، نام ادکلن‌های اصلی را نیز تغییر می‌دهند. به عنوان مثال عطر Lamour از برند مشهور لالیک توسط شرکت‌های تولید‌کننده عطر‌های های‌کپی با نام Lamor عرضه می‌شود.

به طور کلی، تفاوت ادکلن شرکتی و اورجینال را می‌توان در دو جمله خلاصه کرد:

  1. ادکلن‌های شرکتی توسط برندهای غیر از برند اصلی تولید می‌شوند.
  2. کیفیت ادکلن‌های شرکتی در مقایسه با ادکلن‌های اورجینال از نظر اسانس به کار رفته و بسته‌بندی بسیار پایین‌تر است.

ما در مقاله ای دیگر به صورت جامع به پاسخ این سوال پرداخته ایم که: عطر شرکتی چیست؟

ادکلن اورجینال چیست؟

عطرهای اصل و اورجینال، در کمپانی‌های شناخته شده جهان که معمولا صاحب یک برند معروف هستند، تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در تولید این نوع عطر‌ها از بهترین مواد اولیه چون اسانس‌های طبیعی و تکنولوژی‌های برتر استفاده می‌شود. عطر‌های اورجینال معمولا از رایحه‌های جذاب، ماندگاری و پخش بو و صد البته قیمت بالایی برخوردارند.

ادکلن‌های اصل دارای شناسنامه و هولوگرام، بارکد مخصوص و نشان اصالت هستند که می‌توان با استعلام آن‌ها به راحتی اصل بودن آن‌ها را تشخیص داد. بولگاری، شنل، لانکوم، کرید، گوچی، هوگو بوس، تام فورد، ورساچه و... از جمله برترین کمپانی‌ها در تولید عطر و ادکلن اصل در جهان هستند.

تفاوت ادکلن شرکتی و اورجینال

فرق عطر شرکتی و اورجینال از نظر ماندگاری و پخش بو

فرق ادکلن شرکتی و اورجینال در اسانس به کار رفته در تولید آن‌ها است. درواقع کمپانی‌های تولید‌کننده عطر شرکتی، فرمول اصلی عطر مورد نظر را از برند اصلی خریداری کرده‌اند و به جای اسانس اصلی از اسانس جایگزین استفاده می‌کنند. استفاده از اسانس جایگزین که کیفیت پایین‌تری دارد، در رایحه، پخش بو و ماندگاری عطر تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در‌مجموع می‌توان گفت، میزان ماندگاری و پخش بوی عطر‌های شرکتی کمتر است. در اصل استفاده از مواد با کیفیت پایین‌تر میزان ماندگاری این عطر‌ها را پایین می‌آورد. این موضوع باعث می‌شود، در هنگام استفاده از ادکلن‌های شرکتی، افراد دوز بالاتری از آن‌ها را برای ماندگاری بیشتر در نظر گیرند. این مسئله در نوع خود می‌تواند سلامت انسان را به خطر اندازد. گرچه گفته می‌شود، مواد به کار رفته در تولید عطر‌های های‌کپی ضرری برای سلامتی انسان ندارند، اما صحت این نکته به طور کامل تایید نشده است.

یک نکته حائز اهمیت در ماندگاری عطرهای شرکتی این است که برخی از این نوع عطر‌های های‌کپی در موارد نادر، ماندگاری بالاتری از عطر‌های اصل دارند. این موضوع به دلیل افزودن مواد و عناصر اضافه‌تری است که رایحه اصلی و جذاب عطر را زیر سوال خواهد بود. پس یک ادکلن شرکتی حتی اگر ماندگاری و پخش بوی بالا داشته باشد، دلیل بر کیفیت بهتر آن از عطر‌های اصل نیست.

تفاوت عطر شرکتی و اصل از لحاظ ظاهری

همان طور که اشاره شد، برند‌های تولید‌کننده عطر‌های شرکتی با توجه به قوانین کپی‌رایت موظف به تغییر نام برند عطر اصلی هستند. در واقع این شرکت‌ها املایِ نام اصلی ادکلن را با حذف و یا تغییر چند حروف، عوض می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود، شما به راحتی عطر اصل و شرکتی را تشخیص دهید. در نوع خود این مسئله یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود زیرا در دنیای عطرهای تقلبی و فیک، مواردی وجود دارند که غیر قانونی، عطر‌های با نام و نشان و ظاهری مشابه عطر اصلی تولید می‌کنند که تشخیص آن‌ها کار دشواری خواهد بود.

از جمله دیگر تفاوت ادکلن شرکتی و اورجینال از نظر ظاهری:

  • ساختار بطری عطر‌های شرکتی به صورت کلی با طراحی بطری و شیشه‌ی عطرهای اورجینال متفاوت است. در‌اصل عطر‌های های‌کپی، بطری شیشه‌ای ضعیف‌تری دارند.
  • برخی اشکال و المان‌هایی که بر روی عطر اصلی حک می‌شوند، با تغییر جزئی و حتی تغییر رنگ‌ آن‌ها در روی عطر‌های شرکتی وجود خواهند داشت.

تفاوت عطر شرکتی و اورجینال از نظر قیمت

بدون شک، اولین عاملی که باعث شده، کمپانی‌های تولید‌کننده عطرهای شرکتی، اقدام به تولید عطر و ادکلن های‌کپی کنند، قیمت بسیار بالای عطر‌های اصل است. امروزه عطر‌های اصل به عنوان یک کالای لوکس و گران‌‌قیمت معرفی می‌شوند که هر کسی توان خرید آن‌ها را ندارد. گرچه از نظر کیفی میزان تفاوت عطر شرکتی و اورجینال بالا است ولی موضوع قیمت، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که بسیاری از افراد را به سمت خرید ادکلن‌های شرکتی سوق می‌دهد. پس می‌توان گفت، تفاوت معنا داری از نظر قیمت بین ادکلن‌های اورجینال و شرکتی وجود دارد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کرده‌ایم تفاوت ادکلن شرکتی و اورجینال را از منظر‌های متفاوت مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان سخن پایانی، پیشنهاد می‌کنیم اگر بودجه کافی برای خرید عطر‌ اصل و اورجینال دارید، خرید آن‌ها را در الویت قرار دهید. اما در صورتی که بودجه کافی ندارید، خرید عطر‌های شرکتی یا همان عطر‌های های‌کپی در مقایسه با عطر و ادکلن‌های فیک و بی نام و نشان، انتخاب بسیار ایده‌آل‌تری خواهند بود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد